Teknik Penilaian
Konsep Penilaian
- Guru menilai kemajuan murid-murid.
- Guru menilai bahan dan kaedah pengajaran.
- Tujuan penilaian-membolehkan guru ambil tindakan, baiki pencapaian. mengetahui sama ada pengajaran tercapai atau tidak, dan menentukan sama ada kaedah yang digunakan berkesan.
Definisi Pengujian
~Pengujian merupakan prosedur mengukur pencapaian murid dalam bentuk markah atau gred.
Definisi Prngukuran
~Pengukuran merupakan satu proses mengumpul maklumat.
Prinsip-prinsip Penilaian dan Pengujian
- menjalankan praujian
- ujian berkala
- ujian formatif dan sumatif
- mempelbagaikan cara menilai
- menguji pelbagai tahap pembelajaran.
- membina bahan ujian untuk tujuan pemulihan
- membina bahan ujian yang mempunyai kebolehpercayaan dan keesahan
- urutan bahan ujian daripada mudah kepada susah
- menyimpan fail untuk merekod keputusan ujian untuk disimpan sebagai rujukan.
- maklumat penilaian membantu guru merancang pengajaran.
Jenis-jenis penilaian
- penilaian formatif (sepanjang pengajaran)
- penilaian sumatif (akhir tahun)
- penilaian penempatan/kesediaan
- penilaian rujukan kriteria
- penilaian rujukan norma
Tujuan penilaian
- mengenalpasti kelemahan dan kekuatan murid
- meningkatkan keberkesanan program
- mengukur keberkesanan pengajaran
- memperoleh data untuk tindakan
- maklum balas untuk pelajar dan ibu bapa tentang pencapaian murid
- memberi motivasi kepada murid
Bentuk Ujian Bertulis
*Soalan Objektif
- soalan betul/salah
- soalan aneka pilihan
- pemadanan
*Soalan Subjektif
- soalan jawapan ringkas
- soalan esei
Ciri-ciri ujian
- kebolehpercayaan
- kesahan
- keadilan
- kelicinan
Teknik membina soalan objektif
- Penulisan pokok soalan
- Ayat lengkap dan ayat tidak lengkap - Hanya satu jawapan yang betul
- Bahasa mudah, jelas, tepat
- Soalan tepat dan kemaskini
- Tiada jawapan yang bertentangan dari segi idea, konsep dan struktur ayat.
- Jawapan mempunyai hubungan dengan pokok soalan, pendaya tidak memenuhi kehendak soalan .
- Penggunaan tatabahasa yang salah
- Satu jawapan yang tepat
Teknik menilai soalan esei
- Pemeriksa memahami kehendak soalan
- Skema pemarkahan boleh ditokok tambah dan diperbaiki
- Penyelarasan isi, bentuk dan markah sebelum memeriksa skrip jawapan
- Memeriksa skrip jawapan dan membaca semula soalan
- Skrip jawapan diperiksa sehingga selesai
- Elak daripada pilih kasih dan elak mengenali murid
- Komen pada kertas jawapan sebagai panduan untuk murid tidak mengulangi kesilapan
- Masa menjawab soalan sesuai dengan panjang/pendek soalan.
0 comments:
Post a Comment